TIDIGARE ÅRS FESTIVALER

2023

Konsert Schola Gothia Måndag 7 augusti. Visby Domkyrka.

Vokalensemble från Göteborg. Musikalisk ledning Ulrike Heider. Övriga medlemmar: Helene Stensgård Larsson, Sabina Nilsson och Yvonne Carlsson. I sitt musicerande levandegör Schola Gothia musiken ur klostermanuskript från 900-1400-talet. Repertoaren består av gregoriansk och tidig flerstämmig musik. Programmet denna gång utgår från den Heliga Birgitta och sången ur hennes klostertradition.

Konsert Ulvarim – Agnethe Christensen & Elisabeth Gaver Tisdag 8 augusti. Lärbro kyrka.

Viriditas – en meditationskonsert. Agnethe Christensen – mezzosopran, kantele, gusli & klockor
Elizabeth Gaver – medeltida fiddla. rebec & sång

Agnethe och Elisabeth har flera gånger gästat NoMeMus festival i Söderköping. De hör till Nordens mest meriterade musiker inom detn medeltida repertoaren. De har spelat in CD med både Ensemble Sequentia, ULV samt ALBA och Feleboga. De har givit masterclasses, spelat upp till dans och spelat på de stora festivalerna i USA och Europa. Denna konsert kretsade kring musik av 1100-tals abedissan Hildegard von Bingen. Konserten var uppbyggd kring kyrkotonarterna. D modus – E modus  – C modus – G modus.

Konsert Ulvarim – Onsdag 9 augusti. Hejnum kyrka.

Agnethe Christensen och Elisabeth Gaver – Musik från den ljusa medeltiden

Agnethe och Elizabeth bjöd denna kväll på ett blandat program med både  anonyma motetter, italienska sekvenser och laudas, antifoner, albas, psalmer, lays medeltida ballader och estampier. Från medeltidens Provence bland både ”troubadours & trobairitz, Hildegard von Bingens kloster vid Rhenfloden, kyrkor i Cortona och Firenze till Lund och Vadstena.

Konsert Ala Aurea – Maria Jonas & Susanne Ansorg. Torsdag 24 augusti  S:t Laurentii kyrka Söderköping.

Hildegard von Bingen (1098-1179) var en av medeltidens viktigaste kvinnor. Hon upprätthöll korrespondens med många prästerliga och sekulära dignitärer i det heliga romerska riket. Länge betraktades dessa brev som en dold skatt. Nyare forskning har lyft fram det breda nätverk av vänskap och relationer som abbedissan odlade med många personligheter från sin tid. Breven visar hennes inflytande på viktiga politiska och samhällskritiska frågor under 1100-talet. Programmet här följde korrespondenserna och visade en kvinna som fortfarande är aktuell nästan tusen år efter sitt liv.

Konsert Schola Gothia Fredag 25 augusti  S:t Laurentii kyrka Söderköping

Vokalensemble från Göteborg. Musikalisk ledning Ulrike Heider. Övriga medlemmar: Helene Stensgård Larsson, Sabina Nilsson och Yvonne Carlsson.

I sitt musicerande levandegör Schola Gothia musiken ur klostermanuskript från 900-1400-talet. Repertoaren består av gregoriansk och tidig flerstämmig musik. Programmet denna gång utgick främst från den Heliga Birgitta och sången ur hennes klostertradition. Men där var även flerstämmig sång ur The Worcester Lady Mass.

Konsert Amor Céu Lördag 26 augusti S:t Laurentii kyrka

Amor Céu.  Finländsk kvartett med Aino Peltomaa, sång, medeltida harpa, percussion, Anna-Maaria Oramo, sång, clavisimbalum, Corina Marti, blockflöjt, organetto, Eira Karlson, sång, fiddla.

Konserten förmedlade lyrik och musik med kvinnliga teman, från den iberiska halvön. Den portugisiska samlingen Cantiga d’amigo och den kastilianska Cantiga de Santa Maria. Båda med ursprung i 1200-talet. Men där var även sakrala motetter ur Montpellier codex och sånger av Adam de la Halle.

Föredrag med musik Lördag 26 augusti i S:t Laurentii församlingshem Söderköping.

Musiker och musikvetare Gustav Olai Näsman berättade och spelade, om Gittern – ett senmedeltida stränginstrument i bild och ton. Gittern var ett populärt stränginstrument under senmedeltiden som spelades på tavernor och vid hov. Från Spanien i söder till Sverige i norr finns det bevarade bilder och statyer av instrumentet som ger oss en inblick i dess utseende och användning.
Under detta musikföredrag användes bilder och musikexempel för att undersöka instrumentet närmare och återskapa hur det kan ha låtit.

2022

 

Konsert Ad Fontes  Måndag 8 augusti. Lärbro kyrka Gotland, och Onsdag 24 augusti Linköpings Domkyrka

Ad Fontes. Medverkande: Linnea Tibell, Dan Eiderfors,Roland Engkvist, Annica Yttergren, Åsa Nilsson, Konrad Nilsson, Viviana Garuz Walcher.

Första konsert vid båda festivaldelarna var med ensemblen Ad Fontes. De är hemmahörande på Gotland, sjunger flerstämmiga mästerverk från såväl renässansen som från medeltiden. Musik skriven för kyrkorummet, av Ockeghem, Josquin, Tallis, Byrd m.fl. Första Gotlandskonserten var i Lärbro kyrka. För första gången gästade NoMeMus den medeltida helgedomen Linköpings Domkyrka.

Rondellus Ensemble  Konsert  Bildstenshallen, Gotlands museum. Tisdag 9 augusti

Cantigas de Santa Maria.  Maria Staak – sång, vevlira, Johanna-Maria Jaama – fiddla, Johannes Christopher Staak – sång, blockflöjter, säckpipa. Robert Staak –  luta, percussion 

Denna Estländska ensemble under ledning av Robert Staak presenterade här ett program som helt ägnades sångsamlingen Cantigas de Santa Maria, från 1200-talets Kastilien och kung Alfonso den vises hov. Röster och instrument blandas i dessa folkliga Mariahymner; en rytmiskt och melodiskt varierad musik.

Guild  Konsert Bro kyrka  Onsdag 10 augusti 

Elisabeth Lutteman – sång och harpa, Heidi Rohlin Westin – flöjter.

Polorum Regina  Ett program med lovsånger till Jungfru Maria, med trubadurers klagan och tidig flerstämmighet. Guild, som duo blandade röst, flöjttoner och harpklanger i himmelsk och hövisk kärleklyrik med musik från europeiskt 1100- till 1300-tal.

Guild  Konsert Drothem kyrka Söderköping  Torsdag 25 augusti 

Katarina Jepson – sång, harpa och slagverk. Elisabeth Lutteman – sång och harpa. Heidi Rohlin Westin – flöjter

Heven and erthe in lytyl space

Himmelsk tillbedjan och jordisk kärlek i en resa från medeltid till renässansens tröskel. Trion Guild med två röster, flöjttoner och harpklanger i detta program med musik från engelska samlingar. Guild har spelat tillsammans sedan 2010 och arbetar med sakral och världslig musik från europeiskt 1100- till 1500-tal. Ensemblens namn kommer från engelskans ord för skrå, sammanslutningar som uppkom i Europa under 1300-talet.

Fredag 26 augusti Umbra ensemble  S:t Laurentii kyrka  Söderköping

Alexandra Kjeld (kontrabas, sång), Arngerður María Árndóttir (keltisk harpa, orgel, sång), Kristin Thora Harldsdottir (viola, sång) och Lilja Dögg Gunnarsdóttir (sång, percussion och flöjter). 

Denna kvartett arbetar med medeltida musik och isländska sånger i folktradition. De tolkar de
medeltida sångerna i en lite modernare stil, med instrument från senare tider. Programmet innehöll sånger ur de äldsta isländska manuskripten från 1200-tal till 1400-tal. Gammal skaldekonst liksom pilgrimssånger, men även sakral musik från den europeiska kontinenten.

Lördag 27 augusti Gemma ensemble S:t Laurentii kyrka Söderköping

Legenden om S:t Sigfrid

Ensemble Gemma. Ledning: Karin Lagergren. Övriga sångare Kristin Jonzon,  Dorothea Knust, Emelie Roos. 

Programmet var baserat på sånger ur Sigfridsofficiet – Sveriges äldsta kyrkomusik och helgonlegenden om sankt Sigfrid, Smålands apostel. Sångerna anses ha tillkommit i Växjö domkyrka alldeles i början på 1200-talet och utgör Sveriges äldsta bevarade kyrkomusik! Programmet berättade den sällsamma berättelsen om hur Sigfrid och hans tre systersöner Unaman, Sunaman och Vinaman kommer till Småland och där grundar det som sedan blir Växjö domkyrka.

Föredrag med musik. Torsdag 11 augusti  Gotlands Museum. Och Lördag 27 augusti S:t Laurentii
församlingshem Söderköping

Så firas ett helgon! Av och med Karin Lagergren

Så firas ett helgon! Under medeltiden var helgondagarna många och firades ofta med både olika evenemang som marknader och med särskilda gudstjänster i kyrkorna. Hur gick det till när man firade St Sigfrid, St Birgitta, eller St Elin av Skövde? Vad sjöngs och av vem, hur gick gudstjänsterna till, vem fick vara med? Om detta berättade och sjöng Karin Lagergren, forskare i medeltida musik, sångerska och docent i musikvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Föredrag med musik. Tisdag 9 augusti. Gotlands Museum

Carmina Burana och 1200-talets populärkultur.  Ett musikaliskt gestaltat föredrag om ett berömt
manuskript, med Lars Jonsson – konstnärlig ledare för Nordisk Medeltida Musik.
Carmina Burana är mest känt som ett körverk från 1900-talet av Carl Orff. Ursprungligen ett manuskript med latinska hymner och folklig lyrik från 1200-talet. Dikter och musik. Lars Jonsson berättade om 1200-talets
folkliga kultur. Möten mellan högt och lågt. Och de kringvandrande vaganter som framförde och delvis skapade dessa sånger och dikter. Föredraget är gestaltades med hjälp av musikinstrument med medeltida ursprung, som också presenterades

2021

Ave Maris Stella En musikalisk resa från Norden till Frankrike med medeltida sånger och folkton 

Helena Ek  –  sång, fiddla, Anna Maria Friman –  sång, hardingfela

Dessa två sångerskor (och musiker) hör till de allra främsta i Norden inom området Tidig Musik. De har varit med länge. De sjunger även ny musik ibland också. Men Helena Ek är kanske allra mest förknippad med barockmusikscenen i Sverige. Medan Anna Maria Friman turnerat världen runt med norsk-svenska Trio Medieaval. Till Nomemus konsert presenterade dessa båda ett program som mest utgick från folkliga sångtraditioner; Ballader, koraler, kärleksvisor. Allt var kanske inte säkert tillbaka till medeltiden, men traditionen av folklig sång och berättande har ju ofta djupa rötter.

Ulvarim – Agnethe Christensen & Elisabeth Gaver duo.

Sång och spel på fiddla, kantele och slagverk. Musik från den ljusa medeltiden med dessa internationellt erkända och erfarna artister. Trubadursånger, Cantigas de Santa Maria, medeltida ballader, italienska danser och nordisk folklig tradition.

Amabile vokalensemble  från Stockholm. Under ledning av Christina Knochenhauer.

Sex sångare bjöd på ett andäktigt program med den senare medeltidens Mariahymner och flerstämmig sakral sång. Harpa och flöjtspel.

Lovsånger till Jungfrun. Föredrag med musik.

Nomemus konstnärlige ledare Lars Jonsson sjöng och berättar om högmedeltidens lovsånger till jungfru Maria och andra folkliga lovsånger från 1100-1300-tal.

2020

TELLURIUM

De medeltida balladerna utgör en vital del av vår vokala folkmusik. Dessa berättelser har besjungit våra liv genom långa tider. Med sina karga melodier, bildmässiga språk och eviga dilemman, bjuder de in till själsliga saltomortaler i tid och rum. I Tellurium möts balladsångerskan och folkmusikern Marie Länne Persson, som har fördjupat sig i Östergötlands digra balladtradition och barockmusikern Torbjörn Köhl, kapellmästare i Linköpings Domkyrka och ledare för Östgöta Barock. Tillsammans gjorde de ett musik- och berättarprogram med viola da gamba, viola d´amore, harpa, sång och den medeltida balladen i centrum.

MUSIK OCH KULTUR UNDER PESTENS TID

Pest och pandemi drog fram under 1300-talet; hur påverkade det konstnärliga uttryck som musik, bild och annat? Nomemus konstnärlige ledare Lars Jonsson berättade sjöng och spekulerade.

KVINNOLÅT

Miriam Andersén – sång, harpa, slagverk. Anna Rynefors – rebec, svensk säckpipa, nyckelharpa, sång), Fruer, I given oss orlov! Riksspelmansduon Anna & Miriam bjöd på skandinavisk och europeisk musik med tyngdpunkt i medeltiden, där kvinnliga upphovsmakare och musikutövare står i centrum. Här mötte vi kvinnor som lämnat spår i musikhistorien. Norska och isländska skaldkonor, kringresande sångerskor, danserskor och spelkvinnor. Trobairitz och trouveresses från nuvarande Frankrike, med flera.

2019

DUO MEDIEVAL

Ett gästspel från Finland. Anneliina Koskinen och Uli Kontu-Korhonen framförde ett program med musik kring de två kvinnliga helgonen, klostergrundarna och kulturpersonligheterna Hildegard av Bingen (1100-tal) och den Heliga Birgitta (1300-tal). Konserten var i första hand med röster men även på instrument som flöjt. harpa, orgel och klockor. Främst sakral musik, hymner och liturgiska sånger men profana sånger från medeltidens kvinnliga trubadurer ingick också i programmet.

LAUDE NOVELLA

Fyra musiker från Skåne och presenterade sitt program ”…slut till dina öron…” Musik i den heliga Birgittas fotspår. Programmet följer Birgitta i fotspåren: dels horisontalt genom jordens länder, från det outvecklade Sverige med ytterst få spår av självständigt musikaliskt skapande, ut längs pilgrimsvägarna i Europa till olika kulturcentra med högt utvecklat kulturliv. Men Laude Novella ville också följa Birgitta vertikalt– genom de himmelska sfärerna – med hjälp av hennes uppenbarelser. Förutom kända vokala hymner som Rosa Rorans Bonitatem blev det här ganska mycket av världsliga toner som Birgitta själv kanske inte uppskattade, med instrument som fiddla, harpa och basun.

AKANTUS

Trion Akantus från Stockholm (Christina Larsson Malmberg – sång, Peter Söderberg – luta, Leif Henrikson – gamba) framförde ett program med världslig italiensk och spansk musik från 1400-tal och 1500-tal. Men här fanns en medeltida anknytning genom sångtexterna (som även reciterades). De var av 1300-talsförfattaren Francisco Petrarca. Han var samtida med den Heliga Birgitta och det blev därmed ett perspektiv på kultur och tänkesätt som existerade under Birgittas tid, och som kanske påverkade henne.

2018

RAVN & GEWORKIAN HELLMAN

Denna konsert var ett möte mellan den danska blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn och den svenska vevlirespelaren Johannes Geworkian Hellman. Programmet bestod av melodier som överlevt från 1200- och 1300-tal. Framförallt ett 1300-talsmanuskript från Florens med instrumentala danser som estampier och saltarellos. Musiken presenterades här i nya färger och framförs i ett fint samspel med virtuositet, passion, glädje och allvar. Duon gör denna musik högst aktuell för lyssnare idag och arrangerar musiken med influenser och inspiration från både folkmusik och klassisk musik.

CANTO FIORITO

Ett gästspel över Östersjön, från Litauen. Denna ensemble med röster och instrument, gav ett program med rubriken  Beauté Parfaite  Musik från Ciconias tid. Den flamländske kompositören Johannes Ciconia och den sena medeltidens förfinade musik (Ars Subtilior) stod här i fokus. Här hördes även andra tonsättare från perioden 1300-1400-tal som Guillaume de Machaut eller Jacopo da Bologna. Medverkande: Rodrigo Calveyra, blockflöjt, Renata Dubinskaite, sopran, Saule Seryte, mezzosopran, Nerijus Masevicius, bas, Roger Helou, organetto. 

Konserten genomfördes med stöd från Nordiska Ministerrådet.

SUFIRA

Den finska ensemblen Sufira; Aino Peltomaa, sopran, blockflöjt, fiddla och harpa, Eira Karlson, mezzosopran och fiddla och Susanna Tollet, alt, blockflöjt och vevlira. Ensemblens musikaliska fokus ligger på europeisk musik från den senare medeltiden: 1300-tal, 1400-tal, men även ny musik brukar ingå, som en samtida fjärran spegel. Sufira vill visa de gemensamma dragen i gammal och ny musik samt utmana publiken att lyssna till historiska kompositioner som om de vore nyskrivna.

2017

GREGORIANUM

För första gången i Sverige presenterar denna ensemble med manliga sångare både gregoriansk sång från ett polskt 1100-talsmanuskript och några flerstämmiga, senmedeltida stycken. Kyrkosång i kraftfull, slavisk tradition och stil.

FALSOBORDONE

Här möter vi  medeltida pilgrimer i ord och ton. Pilgrimssånger och instrumentalmusik framförs på medeltida instrument som harpa, psalterium, säckpipa, orgel, rebec och sång. Falsobordone är en duo med två riksspelmän, Anna Rynefors och Erik Ask-Upmark, som riktat in sig på tidig musik och folkmusik.

ULV

In i skogens djup, bland lindormar, vallåtar och lockrop…
Ulvs unika improvisatoriska stil, inspirerad av både folkmusik och tidig musik, ger nytt liv åt medeltida ballader och folkliga koraler.
Lena Susanne Norin: sång, spilåpipa, Agnethe Christensen: sång, gusli, kantele, Elisabeth Gaver: fiddla, sång.

2016

AL ANDALUZ

Den norska ensemblen Al Andaluz tar oss med på en musikalisk resa till det mångkulturella, medeltida Spanien, där judisk, kristen och muslimsk tradition hyllade det goda livet med förförisk musik och högstämd poesi.
Sverre Jensen: luta
Liv Ulvik: sång
Mona Hansen: flöjter
Kristine Rustad: rebab, fiddla
 Tomas Nilsson, slagverk

SCALA JACOBI

 Den Stockholmsbaserade svenskestniska ensemblen Scala Jacobi har varit verksam i olika konstellationer sedan 1999. I detta program gestaltas helgonlegender genom finstämd gregorianik och jublande, folkliga lovsånger ur den italienska Lauda-traditionen.
Veikko Christian Kiiver: sång, nyckelharpa, ledning Viktor Kallas: sång
Anna Steinholtz: harpa, sång

ENSEMBLE GEMMA

Den svenska vokalkvartetten Gemma framför delar av ett ovanligt, svenskt manuskript från 1300-talet. Där ingår kyrkliga hymner och sånger ur den kristna, dominikanska ritualen. Det blir både enstämmigt – gregorianskt och flerstämmigt, polyfont.
Karin Strinnholm Lagergren: sång, ledning
Lena Palm, sång
Aino Lund Lavoipierre, sång
Ida Zackrisson, sång

2015

ENSEMBLE LEONES

Två virtuosa artister ger sig i kast med den medeltida tyska kärlekslyriken. Duon levandegör denna gamla litterära tradition, som omfattar dikter om kärlek i alla dess former, i en föreställning av sång, spel och berättande.  Marc Lewon – fiddla, luta, sång, berättande  Els Janssens-Vanmunster – sång

M. LILLHANNUS &A. KOSKINEN

Ett program som levandegör den rika och älskade folkliga traditionen av legender om helgon och mirakel, med Lauda-sånger från Italien, sånger ur Piae Cantiones från Finland, och Cantigas de Santa Maria från Spanien.  Mats Lillhannus – sång, orgelportativ  Anneliina Koskinen – sång, harpa

BELLADONNA

Med sång, harpa, fiddla, slagverk levandegör denna svensk-kanadensiska duo sånger från 1100- och 1200-tal. Både finstämd provençalsk trubadurlyrik och kärvare engelsk poesi får rum i detta omväxlande program med både sång och spel.
Miriam Andersén – sång, harpa, slagverk  Rebecca Bain – fiddla, sång

2014

CURRENTES

Angelica biltà – Musik av Landini, Machaut, Dufay och Eivind Buene (född 1973).

Ingvill Mjeldheim Holter, sopran, Kjetil Almenning, tenor, Anna Danilevskaïa, fiddla
Hans Lub, fiddla, David Catalunya, clavisimbalum, Jostein Gundersen, ledning och blockflöjter

LAUDE NOVELLA / AEOLOS

Ett program med italienske komponisten Johannes Ciconia (1373-1411) i fokus. Han har skrivit imponerande sakrala stycken med isorytmik och ibland halsbrytande harmonier samt vackra och finstämda kärlekssånger med högst virtuosa inslag.

Laude Novella: Per Mattsson, Ute Goedecke
Aeolos: Jens Bauer, Regine Häußler, Ingo Voelkner

DUO VEVLIRA OCH BLOCKFLÖJT

Ett musikaliskt möte med två färgstarka musiker och deras udda instrument. I dialogen mellan vevlira och blockflöjt skapas en klangvärld med toner från medeltiden till våra dagar – musik som spänner över 800 år och in i framtiden.

Johannes Geworkian Hellman – vevlira, Per Gross – blockflöjt

MACHAUT MACHINE

Ett program med Maria-tema, med Guillaume de Machauts (c. 1300-1377) ”Messe de Nostre Dame” i centrum, tillsammans med musik från 1200-talets Notre Dame och motetter av John Dunstaple (c. 1390-1453), Guillaume Du Fay (c. 1397-1474), John Plummer (c. 1410-1483) och Gavin Bryars (1943).

Lottie Sällström Randsalu, Linus Hjelm, Oskar Wigelius, Peeter Sällström Randsalu

2013

Festivalprogrammet 2013 uppmärksammade 600-årsjubiléet av biskop Brasks tillträde som biskop i Linköpingsstift år 1513. De fyra konserterna, sångkurs, workshop och föredrag fokuserade på musik från 1400- och 1500-talet.

ENSEMBLE RONDELLUS

Kärlekssånger från Renässansens Frankrike, italien, England och Spanien.

BESSMAN

Medeltida ballader och folkliga danslekar.Bilder och berättelser ur medeltida liv.
Astrid Selling Sjöberg – sång
Marie Länne Persson – sång
Kristin Borgehed – sång
Lisa Stormlod – sång

CAPELLA PRO VOCALE

Italienska laudasånger och flerstämmig sakral sång från 1400- och 1500-talet.

2012

Festivalprogrammet 2012 hade fokus på musik i samverkan med andra konstnärliga gestaltningsformer. På programmet stod två konserter med inbjudna artister, två workshops, ett föredrag, och en längre sångkurs som ledde fram till en konsertant iscensättning av ett medeltida kyrkospel.

Klicka på videon för att komma till Nomemus youtubekanal!

Konserterna var

LAUDE ILLUSTRE

Agnethe Christensen – sång, kantele
Elizabeth Gaver – fiddla, rebec
Gro Siri Johansen – sång, klockor
Björn Ross – video
En föreställning i bild och ton där norsk folkmusik och italienska lauda-sånger från 12- och 1300-talet möter skandinaviska kalkmålningar från samma tid.

FALSKA KLAFFARE

Marie Länne Persson och Östgöta Brasskvintett
Medeltida ballader och brassmusik från 1500-talet med Marie Länne Persson och Östgöta Brasskvintett. Musik och berättande.

VISITATIO SEPULCHRI

Solister: Ensemble Gemma, Staffan Liljas
Ledning: Veikko Kiiver och Karin Strinnholm Lagergren

Mysteriespelet Visitatio (rekonstruktion efter ett 1100-talsmanuskript från Linköpings domkyrka) och sånger av Hildegard von Bingen i en konsert med kursdeltagare från festivalens sångkurs.

2011

Festivalprogrammet 2011 kretsade kring kvinnors musicerande och skapande under medeltid. Det gavs fyra konserter, två föredrag, två workshops och en längre sångkurs.

Klicka på videon för att se mer från Nomemus 2011.

Konserterna var:

TRIO MEDIAEVAL (NO)

Anna Maria Friman
Linn Andrea Fuglseth
Torunn Østrem Ossum
A Worchester Lady Mass
På festivalen framförde Trio Mediaeval En rekonstruktion av en 1200-tals mässa tillägnad Jungfru Maria, baserad på manuskript från ett Benedictinerkloster i engelska Midlands. I den medeltida musiken fanns stycken nykomponerade för detta program av Gavin Bryars: gammalt och nytt blandades, som ofta med denna vokaltrio.

ENSEMBLE MARE BALTICUM (SE)

Musica Alta – Senmedeltida instrumentalmusik
för ”de högljudda instrumenten” (Skalmeja, basun, dulcian, säckpipa och slagverk)
Ensemble Mare Balticum tillkom 1989 och har sitt namn efter Östersjön – Mare Balticum.
På denna konsert medverkade:
Ute Goedecke (skalmeja)
Fredrik Persson (dulcian)
Stefan Wikström (basun)
Erik Ask-Upmark (skalmeja, medeltida säckpipor)
Johan Folker ( slagverk)

ULI KONTU-KORHONEN (FI)

Chansons de femme
Musik av Hildegard von Bingen och finska folksånger
Uli Kontu-Korhonen är en finsk sångerska och musiker med lång erfarenhet inom medeltida musik. Hon är också medlem i ensemblen Oliphant. Hon spelar även instrumenten hackbräde, kantele och symphoni (ett slags vevlira). I denna solokonsert varvade hon kyrklig och världslig sång, med kvinnliga förtecken.

MUSICA FICTA (DK)

Notre Dame & Trouveresses 
Kvinnors sång under medeltiden

Musica Ficta är en professionell vokalensemble, grundad 1996 av Bo Holten. Musica Ficta vill introducera nya hörn av vokalmusikens värld. Varje konsert är en resa in i en tid, eller en epok. I detta program hörde vi sällan framförd sång av kvinnliga kompositörer och sångdiktare från 1200-talets Frankrike. Men även flerstämmig kyrkomusik från samma tid i den s.k. ”Notre-Dame skolan”, som kunde framföras av kvinnor i klostrens hägn.
På konserten medverkade:
Ann-Christine Wesser Ingels
Marie Louise Odgaard
Susannah Carlsson
Aino Lund Lavoipierre
Rie Koch
Sofia Thelin Edgren
Mette Greiffenberg
Helen Rossil

2010

Festivalprogrammet 2010 utgick från 800-årsjubilerande Birger Jarls 1200-tal, med kärleken (av både andligt och världsligt slag) som genomgående tema- Caritas et Amor.
Programmet omfattade fyra konserter med artister från Sverige, Danmark, Finland och Island. Under hela festivalen pågick också en kurs i medeltida kyrkosång, och kortare workshops i både balladdans och slagverksspel genomfördes. Dessutom höll den gästande ensemblen Voces Thules ett föredrag om isländsk 1200-talsmusik.

Klicka på videon för att se fler videos från Nomemus 2010.

Konserterna på NoMeMus 2010 var:

LAUDE NOVELLA (SE)

Ute Goedecke (sång, blockflöjt och harpa)
Per Mattsson (medeltida fiddla, rebec och lira da braccio)
Aino Lund Lavoipierre (sång)
Laude Novella bildades 1991, och har specialiserat sig på Ars Nova – musik från 1300-1500- talen. Sedan bildandet 1991 har ensemblen turnerat regelbundet i Sverige och utomlands. På sin festivalkonsert spelade och sjöng ensemblen sånger till nordiska helgon.

OLIPHANT (FI)

Uli Korhonen (sång, trumma, hackbräde)
Eira Karlson (fiddla, dragtrumpet)
Leif Karlson (luta, symphoni, slagverk)
Janek Öller (blockflöjter, säckpipa, pommer)Den finska medeltidsensemblen Oliphant grundades år 1995. Repertoaren innefattar sånger från 1100-talets monodi till flerstämmig Ars Nova, med fokus på okänd musik. Deras konsert på NoMeMus ägnades åt kärlekssånger från 1200-talet: fransk trouvèresång och tysk minnesång.

AGNETHE CHRISTENSEN (DK)
Agnethe Christensen, sopran och kantele
Trobairitz: Kvinnliga trubadurers kärleksdiktning i 1200-talets Occitanien. Inledning av Lars Jonsson.

VOCES THULES (IS)

Eggert Pálsson
Einar Jóhannesson
Eirikur Hrein Helgason
Guðlaugur Viktorsson
Sigurður Halldórsson
Isländska Voces Thules bildades 1992. Ensemblen arbetar främst med sång och slagverk. Deras konsert på ägnades åt Isländskt 1200-tal; skaldevers, danslyrik och sakrala hymner.

2009

Festivalens andra år blev en lyckad satsning. Fyra konserter genomfördes med artister från Finland, Norge, Danmark och Sverige. Det var stor variation på utbudet, men genomgående hög kvalitet.

Klicka på videon för att se fler videos från Nomemus 2009.

CAMERATA ABOENSIS (Åbo) överraskade med sitt Piae Cantiones program, denna nordiska sångsamling visade sig innehålla stor musik.
» Se filmklipp från konserten

Svenska GEMMA förmedlade kyrkosång med precision; det unika Skaramissalets gregorianska hymner omgivet av komplex flerstämmighet ur fransk tradition.
» Se filmklipp från konserten

MODUS från Oslo gjorde ett lyckat samarbete med den östgötske skådespelaren Mats Huddén. Tillsammans gestaltade de 1300-talets store kompositör och poet Guillaume de Machaut.
» Se filmklipp från konserten

ULV ENSEMBLE sjöng berättelsen om den nordiska medeltida balladen, en mycket stämningsfull avslutande afton i S:t Laurentii kyrka. (Konserten sändes i Sveriges Radio P2 i december 2009).
» Se filmklipp från konserten

Festivalen var även föredrag och kurser:
Den workshop som hölls runt den medeltida balladen var välbesökt och mycket uppskattad. Sångkursen runt sakral sång blev ett evenemang i sig med ett framförande i söndagens mässa.

2008

SCALA JACOBI

”Laudario”. En ensemble från Stockholm , med Veikko Kiiver, Thomas Hammar och Anna Steinholtz. Programmet bestod av gregoriansk sång, flerstämmig kyrkosång, samt folklig kyrkosångtradition från Italien (”Lauda”)

INTRODUKTION TILL MEDELTIDA MUSIK

Ett utvalt, blandat konsertprogram med Ensemble Prima Virga. Denna grupp har medlemmar från Linköping, Stockholm och Karlskrona. Konsertprogrammet varvades här med föredrag av Stig Jacobsson – välkänd musikprofil i Söderköping och Norrköping.

SCARAMELLA och ENSEMBLE RENAISSANCE

Scaramella är en ensemble från Stockholm under ledning av Måns Tegnér. De har varit verksamma i många år.
Ensemble Renaissance var gäster från Kaliningrad, som haft samarbeten och utbyte med Scaramella.
Programmet var mestadels profan musik från 1300-talet, både instrumentalt och vokalt.

MEDELTIDSINSPIRERAD MÄSSA. Detta var ett samarbete mellan kyrkomusiker Charlotte Svensson, Söderköpings församling och Ensemble Prima Virga. I mässan framfördes musik från olika århundraden av medeltiden, som exempel på hur sången kan ha låtit i mässan från olika perioder av medeltiden.